Néhány hónapja a Recruitech prezentációnk előtt készítettünk egy felmérést, ahol a válaszadó cégek nagy része úgy nyilatkozott, hogy 2023-ban még mindig nem használnak riporting rendszert a toborzási folyamataik leképzésére és a stakeholderek döntéseinek alátámasztására. Ez már akkor is egy megdöbbentő adat volt, de vajon a jelenlegi, talán picit alacsonyabb performanciájú toborzási időszakot ezek a cégek arra fordítják, hogy kialakítsák a saját rendszerüket?
Letisztított adatokra, talán ez az egyik legfontosabb része a kérdésnek. Adattal mindenki rendelkezik, de ha nem tudjuk mire kell felhasználni, ki felé prezentáljuk, akkor azok az adatok csupán egy káoszt mutatnak majd.
A riport alapját egyértelműen a volumenek teszik ki, amit toborzási tölcsérré alakíthatunk, avagy létrehozzuk a recruitment funnel ábránkat úgy, hogy toborzási folyamat minden egységéhez számokat párosítunk. (Sorba rendezve: Megszólításaink, Előszűréseink, Interjú számunk, stb.)
Ez a toborzási tölcsér többek között arra szolgál, hogy felmérhessük a folyamatunk érdemi előrehaladásait, a folyamatba illesztett jelöltek lemorzsolódását a különböző folyamat egységekhez rendelve, de megvizsgálhatjuk azt is, hogy melyik csatornánk/forrásunk milyen minőségben működik.
Azt is kiolvashatjuk az alap volumenekből, hogy melyik stakeholdert kell szorosabban menedzselni, esetleges kiegészítő market insight jellegű riportokkal tájékoztatni, hogy ne forgassa ki az összes interjúztatott jelöltünket a folyamatból, lássa és értse a toborzási piac dinamikáját.
Természetesen toborzási stratégiát is készíthetünk a recruitment tölcsér megfordításával, hiszen így a kiindulásunk nem historikus adatokon alapul, mint inkább predikciókon, de mégis a korábbi folyamataink statisztikáit használva tudjuk megbecsülni, hogy mennyi jelöltet kell megszólítsunk ahhoz, hogy egy célzott számú onboard-olt jelöltkört kapjunk.
Az alap mutatóinkon építkezve a minőség már nem a ritmust, mint inkább a kis finesse részt adhatja a kimutatásunkba. Itt láthatjuk a megfelelő adatok keresztbe osztásával azokat a százalékokat, amiből az előszűrési vagy az interjúztatási folyamatba illesztett jelöltek elvárásainkhoz kapcsolódó minőségét tudjuk lemérni.
Ha csak 3 adatcsoportot lehetne mérnünk, akkor biztosan a sebességi mutatók lennének azok, amit beletennénk a dashboard-unkba. Miért? Mert a KPI vagy SLA mutatóinkhoz ezekkel az adatokkal tudunk visszaméréseket tenni.
Sok Hiring Manager jelzi, hogy lassú a recruitment, de melyik egység lassú? Érzéseink vannak, de ha a méréseink pontosak és precízen mindent logolunk, akkor ki tudjuk mutatni, hogy miből fakadnak az elcsúszások. Gyakran az egyes résztvevők akasztják a folyamatot, mert egyáltalán nem, vagy csak késve adnak visszajelzést a kiválasztott jelöltről. De előfordul, hogy az előre egyeztetett SLA-n kívül foglalunk a jelölttel interjút, ami szintén befolyásolni fogja majd a recruitment lead time-ot.
A diverzitást idehaza két méréssel szoktuk elvégezni. Az egyik legegyszerűbb az új csatlakozók nemi eloszlása. Hogy ne boruljon a szervezeten belül az összhang, hogy hatékony legyen a munkavégzés a különböző csapatainkon belül, ahhoz jó látnunk ezt az ún. gender mutatót. A másik leginkább adózástechnikai okokból szokott szerepet kapni, de itt is vannak a szervezetre gyakorolt diverzitás hatásai, mégpedig a jelöltek korának eloszlása. Ha mást is mérünk, az már csak hab a tortán, pl. a globális termékbevezetéseknél jó látni a csatlakozók nemzetiségét. Ennek tudásból fakadó és kulturális okai is lehetnek.
A költségek kapcsán a cost per offer és a cost per hire egy teljes blog bejegyezést kapott, amiről bővebben az RPO blogok alatt lehet olvasni.
Hogy a fő kérdésünkre is választ adjunk a reporting szerepe a stratégia alkotásban és a folyamatok lekövetésében, hatékonyabbá tételében van. A HR végre helyet kapott a döntéshozatali asztalnál, ahol ezt a helyet meg is kell tudjuk őrizni! Mi kell ehhez? Egyértelműen arra van szükség, hogy a legjobb tudásunk szerint a megfelelő adatokkal, azok tökéletes megjelenítésével támogassuk a menedzsment munkáját.
Ha szeretné összeállítani cégük toborzáshoz kapcsolódó reporting rendszerét, de nem tudja hogy fogjon hozzá, vagy csak szeretné valakivel felülvizsgáltatni a jelenlegi rendszerét, úgy keressen minket bizalommal.