Az RPO egy optimális megoldás megnövekedett toborzási igények, speciális szakértelmet vagy komplex megközelítést igénylő projektek professzionális rendszerben történő megvalósítására, ahol a toborzási folyamat részben vagy teljeskörűen kiszervezésre kerül az adott szakterület specialistájának. A fentiek mellett szintén javasolt RPO szolgáltatót igénybe venni, amennyiben metrikákra épülő toborzás létrehozása a cél.
Számos előnnyel jár, de talán a legfontosabb mind közül, hogy az RPO-ra szakosodott szolgáltatók nem először találkoznak felmerülő/megnövekedett toborzási igényekkel/klasszikus vagy egyedi HR kérdéseket érintő problémákkal, így minden RPO-t igénylő helyzetre rendelkeznek kidolgozott protokollal, megoldással. Ezek a megoldások az ügyfél egyedi igényeire a körülményeknek megfelelően rugalmasan testre szabhatók.
Az RPO szolgáltató bevonásával jelentős időt és költséget takarít meg a megrendelő, nem beszélve az iparági tudásról, amit a szolgáltató elsajátított az évek során. Nem mehetünk el szó nélkül a fókusztartás mellett sem, hiszen a kiszervezett toborzással a nyitott pozíciók megfelelő jelöltekkel történő feltöltése során az egyéb kiemelt HR feladatokra visszakerülhet a megfelelő fókusz.
Ugyanakkor fontos azt is megjegyezni, hogy csak akkor jár előnyökkel az RPO szolgáltató bevonása, ha nem csak self-made módon állítja magáról az adott vállalat, hogy már látott hasonló bevezetést, hanem valós gyakorlati tapasztalata is van a kérdésben. Ne féljünk referenciát kérni, hiszen fontos, hogy megfelelően válasszuk ki a szolgáltatót!
Mikor gondoljak az RPO-ra, mint toborzás támogató megoldásra?
Erre az MPS komplex mérőszámait kell előhívni. Mind mennyiségi, mind minőségi és sebességi mutatók kapcsán többféle riportolási struktúrát tudunk testre szabni a stakeholderek igényeinek megfelelően.
3 mutatót nagyon nehéz meghatározni, a komplexitás miatt, illetve mindenkinek másra lesz szüksége a toborzás jellegét tekintve. Azonban, ha 3 vizsgálandó metrikát említenem kell, akkor azok a következők:
Time to Hire
Aktív toborzási források teljesítménye
Submitted / Qualified candidate ratio
Kifejezetten javasoljuk, hogy történjen meg a megfelelő toborzó vagy sourcer kiválasztása. Nem csak a személyiséget, de az iparági tudást is fontos, hogy teszteljük!
Az RPO szolgáltatás árazása menedzsment díjból és sikerdíjból áll. A menedzsment díj a kiközvetített szakemberek szaktudásától és szenioritási szintjétől egyaránt függ. A mennyibe kerül kérdést nem kikerülve, a projekt jellegéhez és volumenéhez igazított az árazás. A menedzsment, azaz havi átalány díj mértékét csökkenthetjük a sikerdíj mutatók bevonásával és azok mértékének megnövelésével. A sikerdíjak általában 2-3%-tól 12%-ig kerülnek megállapításra.
Az RPO ügynökségek kialakított rendszerekkel dolgoznak a projekt sikerét legmagasabb szinten figyelembe véve. A KPI (Key Performance Indicator) és SLA (Service Level Agreement) mutatókra kérjük a javaslatot a szolgáltatótól.
Minden körülmények között igyekezzünk az RPO-ban dolgozó kollégát teljes értékű csapattagnak tekinteni, de kerüljük a mikro menedzsmentet. Az esetek szinte teljes egészében a stakeholdereink jobb, ha belsős kollégaként tekintenek a bevont erőforrásra.
A csapat kialakítása minden esetben szoros együttműködésben a partner vállalattal, a toborzási stratégiai tervezés következő lépéseként kerül kialakításra.
A csapat kialakításánál figyelembe vesszük a projekt méretét, a toborzási időkorlátokat, a kulcsterületek és szereplők igényeit továbbá az általános prioritásokat.
A rendszernek rendkívül agilisnak, rugalmasnak és skálázhatónak kell lennie. Minden körülmények között a stratégiában meghatározott mérföldkövek betartását kell szem előtt tartania.
Számos sourcing típusú szolgáltatás is rendelkezésre áll az RPO szolgáltatóknál, így a projektek pontos ismeretében érdemes speciális megoldást keresni.
Az RPO szolgáltatók számos terület specialistáiként a vállalati partnerekkel folyamatos együttműködésben támogatják a folyamataikat belsős kollégák jogosultságaival felvértezve. Ez jelentősen gyorsítja és egyszerűsíti a folyamatokat.
A szolgáltatás ellenértéke mind rövid, mind hosszútávon kiszámítható költségek tervezhetősége miatt.
Gyakorlatilag nincs megkötés és sikerességi vagy sikertelenségi mutató erre a kérdésre. Mindenhol el lehet indítani a szolgáltatást. Ami mindenképp kiemelendő, hogy olyan szolgáltatót kell választani, aki annak az iparágnak /ágazatnak vagy szektornak a specialistája.
Az RPO toborzási stratégiáját a szolgáltatási menedzser készíti közösen az eszkalációs piramisban kijelölt vállalati oldali párjával.
Azt javasoljuk, hogy 1 pozíció halmazzal 1 csapat/kolléga vagy vendor foglalkozzon, így egyszerűbb a rendszerek, felelősségek és mérések kialakítása. Ne feledkezzünk meg a költség oldalról, ami jelentősen megnövekszik a keresztbe foglalkozások során. A mikromenedzsment pedig ezeknél a folyamatoknál lesz a legerősebb, ami az esetek jelentős százalékában a projekt bukásával jár.